Een nieuwe wending voor Denise Lunding en haar gezin
Door een faillissement kwamen Denise Lunding en haar gezin in de financiële problemen en raakten hun huis kwijt. Denise deed er alles aan om een huurwoning te vinden.
‘De computerzaak van mijn vriend en mij ging een aantal jaar geleden failliet. We kwamen in financiële problemen en daardoor woonden we al een tijdje in een chalet op de camping. Maar omdat we daar niet meer permanent mochten wonen, reageerde ik op heel veel woningen.
Ik was inmiddels ook zwanger van mijn tweede kind. Dus we hadden écht een huisnodig. Ik vroeg bij corporaties om een urgentieverklaring, maar gezinsuitbreiding is geen reden voor urgentie.
Omdat ik op een gegeven moment geen licht meer zag aan het eind van de tunnel, trok ik de stoute schoenen aan en meldde ik me via een wijkcoach van de gemeente aan bij WoonStAP, een project om mensen weer op de rails te helpen. Toen ging het balletje rollen.
In het begin was er veel mailcontact. En zat ik met 9 verschillende mensen om tafel. Ik was best zenuwachtig hoor. Ze vroegen me bijvoorbeeld: waarom zouden we je moeten helpen? Mijn antwoord was dat ik er echt alles aan wilde doen om onze financiële problemen uit het verleden op te lossen. Onze huurachterstand losten we vervolgens op door hulp te vragen bij de Stadsbank. Maar ook door keihard te werken. Daardoor konden we tot een betalingsregeling komen.
Vlak voor kerst kwam er een woning voor ons beschikbaar. Ik was zo benieuwd, dus mijn vriend en ik zijn er direct naartoe gereden. Het bleek een eengezinswoning op de hoek van de straat. We hadden er direct een heel goed gevoel bij. Onze woning bevalt ons goed. Een fijne plek, zeker met twee kinderen. Onze situatie is inmiddels weer helemaal stabiel. Ik ben heel blij dat we nooit bij de pakken zijn gaan neerzitten. We hebben allebei een baan. En ik heb zelfs een vast contract gekregen! Ik ben WoonStAP en vooral woningcorporatie Domijn dankbaar dat ze ons het vertrouwen hebben gegeven. Uiteraard waren er wel voorwaarden, maar daar houden we ons graag aan.
Ik zou iedereen die financiële problemen heeft, adviseren om een betalingsregeling te treffen. Vraag je corporatie naar de mogelijkheden als je de huur niet kunt betalen. En blijf in contact met de woningcorporatie. Vaak is er best veel mogelijk.’
Lees ook het verhaal van Yvonne van Eeden, incassomedewerkster bij Woonveste.