Incassomedewerker Yvonne van Eeden Woonveste

Een dag uit het leven van een incassomedewerker: ‘Schaamte is nergens voor nodig’

‘Dagelijks ontvang ik mailtjes van huurders die problemen hebben met het betalen van de huur, bijvoorbeeld doordat ze hun baan zijn verloren. Ik mail huurders altijd zo snel mogelijk terug of ik bel om afspraken te maken over een betalingsregeling. Huurders die al een betalingsachterstand hebben, bezoek ik aan huis. Ik stel dan voor samen de situatie te bespreken. 

Zulke huisbezoeken leg ik twee keer per week af. De overige dagen leg ik contacten met deurwaarders, de kredietbanken bewindvoerders. Als iemand echt niet reageert, kunnen we de deurwaarder inschakelen. De incassokosten stapelen zich dan snel op naar 1.200 tot 1.500euro. Dat willen we uiteraard voorkomen. Daarom zoeken we meteen naar een oplossing op maat.  

Het valt me op dat veel mensen zich schamen voor schulden. Maar dat is nergens voor nodig. Het is niet altijd de schuld van de huurder. En heb je een keer een misstap begaan, dan staat dat een goede oplossing op maat niet in de weg. Niet betalen is hoe dan ook altijd de verkeerde keuze. Ik adviseer mensen de lopende huur te betalen, voorde achterstand zoeken we naar een oplossing. Negen van de tien keer kan ik zo iemands problemen al indammen.   

Een deurwaarder inschakelen is echt het uiterste. Liever gaan we in gesprek en maken we onderlinge betalingsafspraken. Ik ben er trots op dat ik passende oplossingen kan aanreiken zo uithuiszettingen kan voorkomen. De huur kwijtschelden kan ik niet, maar ik kan er wel voor zorgen dat iemand geen stress meer hoeft te voelen over zijn huurbetalingen. Ik doe er serieus alles aan om huurders te helpen, wij zitten ook niet te wachten op ontruimingen van woningen.’

Een dag uit het leven van een incassomedewerker: ‘Schaamte is nergens voor nodig’

‘Dagelijks ontvang ik mailtjes van huurders die problemen hebben met het betalen van de huur, bijvoorbeeld doordat ze hun baan zijn verloren. Ik mail huurders altijd zo snel mogelijk terug of ik bel om afspraken te maken over een betalingsregeling. Huurders die al een betalingsachterstand hebben, bezoek ik aan huis. Ik stel dan voor samen de situatie te bespreken. 

Zulke huisbezoeken leg ik twee keer per week af. De overige dagen leg ik contacten met deurwaarders, de kredietbanken bewindvoerders. Als iemand echt niet reageert, kunnen we de deurwaarder inschakelen. De incassokosten stapelen zich dan snel op naar 1.200 tot 1.500euro. Dat willen we uiteraard voorkomen. Daarom zoeken we meteen naar een oplossing op maat.  

Het valt me op dat veel mensen zich schamen voor schulden. Maar dat is nergens voor nodig. Het is niet altijd de schuld van de huurder. En heb je een keer een misstap begaan, dan staat dat een goede oplossing op maat niet in de weg. Niet betalen is hoe dan ook altijd de verkeerde keuze. Ik adviseer mensen de lopende huur te betalen, voorde achterstand zoeken we naar een oplossing. Negen van de tien keer kan ik zo iemands problemen al indammen.   

Een deurwaarder inschakelen is echt het uiterste. Liever gaan we in gesprek en maken we onderlinge betalingsafspraken. Ik ben er trots op dat ik passende oplossingen kan aanreiken zo uithuiszettingen kan voorkomen. De huur kwijtschelden kan ik niet, maar ik kan er wel voor zorgen dat iemand geen stress meer hoeft te voelen over zijn huurbetalingen. Ik doe er serieus alles aan om huurders te helpen, wij zitten ook niet te wachten op ontruimingen van woningen.’

Incassomedewerker Yvonne van Eeden WoonvesteIncassomedewerker Yvonne van Eeden Woonveste

Een dag uit het leven van een incassomedewerker: ‘Schaamte is nergens voor nodig’

Yvonne van Eeden is incassomedewerker bij Woonveste. Hoe helpt zij huurders die door financiële problemen tijdelijk hun huur niet kunnen betalen?

‘Dagelijks ontvang ik mailtjes van huurders die problemen hebben met het betalen van de huur, bijvoorbeeld doordat ze hun baan zijn verloren. Ik mail huurders altijd zo snel mogelijk terug of ik bel om afspraken te maken over een betalingsregeling. Huurders die al een betalingsachterstand hebben, bezoek ik aan huis. Ik stel dan voor samen de situatie te bespreken. 

Zulke huisbezoeken leg ik twee keer per week af. De overige dagen leg ik contacten met deurwaarders, de kredietbanken bewindvoerders. Als iemand echt niet reageert, kunnen we de deurwaarder inschakelen. De incassokosten stapelen zich dan snel op naar 1.200 tot 1.500euro. Dat willen we uiteraard voorkomen. Daarom zoeken we meteen naar een oplossing op maat.  

Het valt me op dat veel mensen zich schamen voor schulden. Maar dat is nergens voor nodig. Het is niet altijd de schuld van de huurder. En heb je een keer een misstap begaan, dan staat dat een goede oplossing op maat niet in de weg. Niet betalen is hoe dan ook altijd de verkeerde keuze. Ik adviseer mensen de lopende huur te betalen, voorde achterstand zoeken we naar een oplossing. Negen van de tien keer kan ik zo iemands problemen al indammen.   

Een deurwaarder inschakelen is echt het uiterste. Liever gaan we in gesprek en maken we onderlinge betalingsafspraken. Ik ben er trots op dat ik passende oplossingen kan aanreiken zo uithuiszettingen kan voorkomen. De huur kwijtschelden kan ik niet, maar ik kan er wel voor zorgen dat iemand geen stress meer hoeft te voelen over zijn huurbetalingen. Ik doe er serieus alles aan om huurders te helpen, wij zitten ook niet te wachten op ontruimingen van woningen.’

Op en top bewoonbaar

video

Op en top bewoonbaar

Steeds meer provincies, gemeenten en woningcorporaties kijken samen naar optoppen om het stedelijke woningaanbod uit te breiden. Optoppen creëert nieuwe woningen, maar brengt ook kansen om te werken aan verduurzaming of renovatie van een heel gebouw. Dat komt de uitstraling en kwaliteit van een gebouw ten goede, wat fijn is voor alle wijkbewoners.

Nette tuinen voor sociale binding

video

Nette tuinen voor sociale binding

Goed onderhouden tuinen verhogen de sociale binding in een wijk. Een nette voortuin of gazon voelt namelijk niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor buurtgenoten die langs je huis lopen. Slecht onderhouden tuinen kunnen daarentegen zelfs tot burenruzies leiden.

Volkshuisvesting voorop in het nieuwe regeerakkoord

video

Volkshuisvesting voorop in het nieuwe regeerakkoord

We kunnen het ons niet veroorloven om te vertragen bij het oplossen van de wooncrisis. Het volgende kabinet moet koers houden, regie nemen en doorpakken. Woningcorporaties doen wat ze kunnen en hebben met gemeenten en provincies regiodeals gemaakt. Het is nu tijd om die plannen om te zetten in uitvoering.

De duurzame lijn

video

De duurzame lijn

Ook al blijven de opgaven voor de verduurzaming van sociale huurwoningen groot, toch zijn woningcorporaties in de afgelopen jaren al een heel eind opgeschoten. Dankzij doorlopende isolatiewerkzaamheden daalt het energieverbruik van corporatiewoningen. Ook zorgt de toename aan zonnepanelen en warmtepompen dat steeds meer huurwoningen zonder gas kunnen.

Infraroodpanelen als verwarming

video

Infraroodpanelen als verwarming

Het aanleggen van een warmtepomp vereist best wat ruimte – maar wat als die ruimte er niet is? Woonstichting ‘thuis koos bij de transformatie van een kantoorpand naar appartementen voor infraroodpanelen. Hoe werkt dat precies?

Verduurzaming van woningen

video

Verduurzaming van woningen

In 2050 moeten alle sociale huurwoningen CO2-neutraal en aardgasvrij moeten zijn. Dit betekent dat corporaties voor elke woning moeten kijken hoe deze verduurzaamd moet worden. Ook zijn er voor elke woning bouwvakkers nodig. Daarnaast moeten corporaties hun huurders overtuigen van de voordelen, omdat hun instemming nodig is. Een enorme opgave.

Welk energielabel is het juiste?

video

Welk energielabel is het juiste?

Tegen 2028 moeten huurwoningen met een E-, F- of G-label verdwenen zijn uit het portfolio van woningcorporaties. Daarvoor is het belangrijk dat ze scherp hebben om welke woningen het gaat. Soms heeft een woning echter door veranderingen in meetmethodes verschillende energielabels. Hoe bepaal je dan het juiste label? Bij Woningbedrijf Velsen startte dat met het verbeteren van hun datakwaliteit en het beoordelen van de betrouwbaarheid van bestaande labels.

Meer berichten

Op en top bewoonbaar

video

Op en top bewoonbaar

Steeds meer provincies, gemeenten en woningcorporaties kijken samen naar optoppen om het stedelijke woningaanbod uit te breiden. Optoppen creëert nieuwe woningen, maar brengt ook kansen om te werken aan verduurzaming of renovatie van een heel gebouw. Dat komt de uitstraling en kwaliteit van een gebouw ten goede, wat fijn is voor alle wijkbewoners.

Nette tuinen voor sociale binding

video

Nette tuinen voor sociale binding

Goed onderhouden tuinen verhogen de sociale binding in een wijk. Een nette voortuin of gazon voelt namelijk niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor buurtgenoten die langs je huis lopen. Slecht onderhouden tuinen kunnen daarentegen zelfs tot burenruzies leiden.

De community voorop bij sociale projecten

video

De community voorop bij sociale projecten

Tegelijkertijd de druk op de asielopvang verlichten én jongeren meer kansen geven om een woning te vinden? In Veghel lieten gemeente en woningcorporatie samen zien hoe het kan met de bouw van ‘De Thuishaven’, een nieuw wooncomplex dat is verrezen uit een oud verzorgingstehuis.

Op en top bewoonbaar

video

Op en top bewoonbaar

Steeds meer provincies, gemeenten en woningcorporaties kijken samen naar optoppen om het stedelijke woningaanbod uit te breiden. Optoppen creëert nieuwe woningen, maar brengt ook kansen om te werken aan verduurzaming of renovatie van een heel gebouw. Dat komt de uitstraling en kwaliteit van een gebouw ten goede, wat fijn is voor alle wijkbewoners.

Nette tuinen voor sociale binding

video

Nette tuinen voor sociale binding

Goed onderhouden tuinen verhogen de sociale binding in een wijk. Een nette voortuin of gazon voelt namelijk niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor buurtgenoten die langs je huis lopen. Slecht onderhouden tuinen kunnen daarentegen zelfs tot burenruzies leiden.

Meer berichten