Een dag uit het leven van een incassomedewerker: ‘Schaamte is nergens voor nodig’
Yvonne van Eeden is incassomedewerker bij Woonveste. Hoe helpt zij huurders die door financiële problemen tijdelijk hun huur niet kunnen betalen?
‘Dagelijks ontvang ik mailtjes van huurders die problemen hebben met het betalen van de huur, bijvoorbeeld doordat ze hun baan zijn verloren. Ik mail huurders altijd zo snel mogelijk terug of ik bel om afspraken te maken over een betalingsregeling. Huurders die al een betalingsachterstand hebben, bezoek ik aan huis. Ik stel dan voor samen de situatie te bespreken.
Zulke huisbezoeken leg ik twee keer per week af. De overige dagen leg ik contacten met deurwaarders, de kredietbanken bewindvoerders. Als iemand echt niet reageert, kunnen we de deurwaarder inschakelen. De incassokosten stapelen zich dan snel op naar 1.200 tot 1.500euro. Dat willen we uiteraard voorkomen. Daarom zoeken we meteen naar een oplossing op maat.
Het valt me op dat veel mensen zich schamen voor schulden. Maar dat is nergens voor nodig. Het is niet altijd de schuld van de huurder. En heb je een keer een misstap begaan, dan staat dat een goede oplossing op maat niet in de weg. Niet betalen is hoe dan ook altijd de verkeerde keuze. Ik adviseer mensen de lopende huur te betalen, voorde achterstand zoeken we naar een oplossing. Negen van de tien keer kan ik zo iemands problemen al indammen.
Een deurwaarder inschakelen is echt het uiterste. Liever gaan we in gesprek en maken we onderlinge betalingsafspraken. Ik ben er trots op dat ik passende oplossingen kan aanreiken zo uithuiszettingen kan voorkomen. De huur kwijtschelden kan ik niet, maar ik kan er wel voor zorgen dat iemand geen stress meer hoeft te voelen over zijn huurbetalingen. Ik doe er serieus alles aan om huurders te helpen, wij zitten ook niet te wachten op ontruimingen van woningen.’