De onderuitputting van subsidies
Overheden, provincies en gemeenten zetten met de beste bedoelingen financiële subsidies op voor hulpbehoevende huurders. Helaas worden deze regelingen vaak niet gebruikt door alle mensen waarvoor ze bedoeld zijn. De verschillen tussen regelingen en de complexiteit van aanvragen zorgen voor verwarring en ontmoediging. Daarnaast weten mensen soms niet dat ze steun kunnen krijgen, of schamen ze zich voor hun situatie.
Overheden, provincies en gemeenten zetten met de beste bedoelingen financiële subsidies op voor hulpbehoevende huurders. Helaas worden deze regelingen vaak niet gebruikt door alle mensen waarvoor ze bedoeld zijn. De verschillen tussen regelingen en de complexiteit van aanvragen zorgen voor verwarring en ontmoediging. Daarnaast weten mensen soms niet dat ze steun kunnen krijgen, of schamen ze zich voor hun situatie.
Hoe kunnen corporaties helpen om deze groepen toch te ‘verleiden’ om financiële steun aan te vragen? ‘Je kunt aan vier knoppen draaien bij mensen: gemak, aantrekkelijkheid, sociaal gedrag en timing’, legt gedragseconoom Eva van den Broek uit. ‘Op die vier punten kan je communicatie ontwerpen die mensen aanspoort om subsidies aan te vragen. Een woningcorporatie heeft een unieke positie om deze doelgroep op belangrijke momenten met deze communicatie te bereiken, bijvoorbeeld bij een reparatie of verhuizing.’ Lees hierover meer op aedes.nl.
Woningcorporaties investeren in huizen én in wijken, dorpen en steden. Daarnaast maken we ons sterk in de politiek voor verschillende maatschappelijke en duurzame thema's.